بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» فاصله تهران تا یزد

فاصله تهران تا یزد

اگر تصمیم گرفته‌اید به شهر بادگیرها و خانه‌های خشتی، یعنی شهر یزد سفر کنید، باید به شما بگوییم که یکی از بهترین و خاص‌ترین شهرهای ایران را برای سفر انتخاب کرده‌اید. این شهرِ تاریخی، در واقع دومین شهریست که در جهان به ثبت جهانی یونسکو رسیده است و جای جای آن نشان از تاریخی کهن و فرهنگی اصیل دارد. این شهر مذهبی نه تنها برای مسلمانان، بلکه برای زرتشتیان عزیزِ سراسر جهان بسیار حائز اهمیت است و مرکز دینی آنها محسوب می‌شود. تمام مراسم و آیین‌های باستانی آنها در این شهر و استان انجام می‌گیرد. در فاصله تهران تا یزد هم کلی جاهای دیدنی وجود دارد که اگر برای رسیدن به یزد عجله نداشته باشید، می‌توانید در آرامش آنها را نیز ببینید.

اگر ماه‌ها هم در این شهر باشید، باز دلتان از آن سیر نمی‌شود. آنقدر جاهای دیدنی و تاریخی و باستانی در شهر یزد و اطراف آن هست که باید ساعت‌ها وقت برای هر کدامشان بگذارید تا تاریخ ایران را بهتر و بیشتر درک کنید. از همه این‌ها که بگذریم باقلوا و حاجی بادام‌های معروفش آدم را دیوانه می‌کند. اینجا که هستید لااقل چند روزی دور رژیم را خط بکشید و هر چقدر دلتان میخواهد از غذاها و خوراکی‌های خوش طعم شهر لذت ببرید.

با ما همراه باشید تا راه و چاه سفر به شهر باستانی یزد را به شما نشان دهیم.

بهترین فصل برای سفر به یزد

شهر یزد بخاطر مجاورتش با کویر، آب و هوای خشک و کویری دارد. گاهاً درست مثل کویر تفاوت دمای زیادی را بین شب و روز آن احساس می‌کنید. مثلاً روزها شاید از گرما هلاک شوید و شبها در بعضی مناطق پتو روی خودتان بکشید. اما هر چه باشد همین حال و هوای کویری است که این شهر را زیباتر کرده است.

به هر حال اگر می خواهید از شدت گرمای زیاد آرامش‌تان در روز بهم نریزد، بهتر است فصل تابستان کمتر به یزد سفر کنید و سفرتان را به اواسط مهر تا اواسط اردیبهشت موکول کنید تا از هوای عالی و بهشتی شهر لذت ببرید و در طول سفر آرامش کامل داشته باشید. مگر می‌شود یزد رفت و سری به کویرهای اطرافش نزد. مثلاً همین کویر زیبا و بکر بافق که زیاد هم با شهر فاصله ندارد. مطمئنم دلتان نمی خواهد در گرمای تابستان در دل کویر کباب شوید. اما اگر پاییز و زمستان باشد می‌توانید از محیط کویر و شن‌های روانش حسابی لذت برده و به آفرود و یا شترسواری بپردازید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این شهر با این که یک شهر کویری محسوب می‌شود و آب و هوایش کاملاً گرم و خشک است، اما خانه‌های یزد هیچ کدام کولر ندارند. اکثر خانه ها بادگیرهای زیبایی دارند که فضای خانه را در تابستان‌ها خنک و در زمستان‌ها گرم می‌کند و این همه به خاطر نبوغ زیاد ایرانیان در عرصه‌های معماری است که از دیرباز برای نسل امروز ما باقی مانده است.

فاصله تهران تا یزد را چگونه طی کنیم؟

برای اینکه به یزد بروید، چهار گزینه پیش رو دارید:

از سریعترین روش، یعنی هواپیما استفاده کنید و یک ساعته در فرودگاه شهید صدوقی باشید;

از اتوبوس استفاده کنید و در صندلی تان لم دهید و فاصله تهران تا یزد را 7-8 ساعته طی کنید;

از ماشین شخصی خود استفاده کنید و بسته به مسیری که انتخاب می کنید، فاصله تهران تا یزد را تقریباً 7 الی 10 ساعته طی کنید و در راه مسیرهای اطراف را نیز یک دل سیر ببینید.

 

برای این نوع سفر، بهتر است حول و حوش 4.30 – 5 صبح، در خنکی هوا راه بیفتید تا گرمای جاده زیاد اذیت‌تان نکند. به طور معمول دو مسیر متفاوت برای رسیدن به یزد از مبدا تهران وجود دارد. اول اینکه از آزاد راه کاشان به سمت بزرگراه نائین – اردکان بروید که این مسیر تقریباً 623 کیلومتر است و 6 ساعت و نیم تا 7 ساعت از شما زمان می‌گیرد.

دوم اینکه از آزاد راه قم مستقیم به جاده نائین بزنید. این مسیر البته کمی طولانی‌تر است و چیزی حدود 735 کیلومتر تا یزد فاصله دارد. صبحانه‌تان را صبح الطلوع در مجتمع لوکس مهر و ماه در اتوبان قم میل کنید و کمی در این مجتمع تجاری بسیار شیک و مدرن بگردید و بعد به سمت یزد راهی شوید.

و اما آخرین روش و شاید بهترین روش برای سفر به شهر یزد، استفاده از قطارهای شبانه یا تندروی روزانه است. هم ایمنی بیشتری دارند، هم خستگی کمتری در مسیر احساس می‌کنید. سفر با قطار یکی از راحت ترین و خاطره انگیزترین سفرهای ممکن به یزد است. برای اینکار (برای قطارهای شبانه) باید شبانه از طریق راه آهن تهران سوار قطارهای یزد شده و به سمت این شهر زیبا راه بیفتید.

در طول راه در تخت‌های راحت قطار یک دل سیر بخوابید و بدون هیچ دغدغه‌ای فاصله تهران تا یزد را طی کنید تا فردا صبح برای یزدگردی خسته نباشید. حول و حوش 7 صبح به یزد می‌رسید. بلافاصله به سمت یکی از هتل‌های زیبای سنتی که از قبل رزرو کرده‌اید بروید، چمدان‌هایتان را آنجا بگذارید، دوش آب گرمی بگیرید و در بوفه هتل صبحانه مفصلی نوش جان کنید تا برای یک روز کامل یزدگردی سرحال و قبراق باشید.

یزدگردی

اگر برای اقامت‌تان، قصد اجاره خانه‌ای را در این شهر دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم صرف نظر کرده و یکی از ده‌ها هتل سنتی شهر را برای اقامت خود انتخاب کنید. در اکثر این هتل‌ها، صبحانه برای شما رایگان است. فضای این هتل‌های سنتی آنقدر خاص و آرامش بخش است که حتماً بعدها از اینکه فرصت اقامت در آنها را از دست دادید، حسابی پشیمان خواهید شد.

کمِ کم یک روز و نیم تا دو روز را به گردش در خود شهر یا به قول معروف همان یزدگردی اختصاص دهید. به برج سکوت زرتشتیان رفته و گوش به هیاهوی مردگان در برج خاموشان بسپارید. ببینید چطور ایرانیان باستان خاک را عنصری پاک دانسته و اجساد خود را بر فراز بلندی ها می‌گذاشتند تا خوراک پرندگان شده و استخوان های مانده آنها در استودان‌های گبرها ریخته شود تا زمان آنها را از بین برد.

به آتشکده معروف ورهرام بروید و آتش جاوید را در آنجا از نزدیک ببینید و با رسوم زرتشتیان بیشتر آشنا شوید. به مسجد جامع زیبای شهر، باغ دولت آباد، خانه لاری ها، زندان اسکندر، موزه آب و آب انبار شش بادگیر نیز سری بزنید که یکی از دیگری زیباتر است. در کوچه پس کوچه های شهر و محله قدیمی فهادان قدم بزنید و ساباط‌های شهر را نیز از نظر بگذرانید. بعد از آن حتماً سری به میدان امیرچخماق بزنید و از حاجی خلیفه کلی شیرینی و باقلوا‌های خوش طعم و تازه به عنوان سوغات بخرید. یزدگردی‌تان که تمام شد، وقت بگذارید و شهرهای اطراف را هم ببینید. خرانق زیبا و باستانی و یا میبد تاریخی، با آن نارین قلعه استوار و کبوترخانه زیبایش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

این شهر آنقدر زیباست که روزها وقت می خواهد تا یک دل سیر جاهای مهم آن را دید. یک دل نه صد دل عاشق شهر یزد، خانه‌های خشتی، بادگیرهای بلند و خوراکی‌های خوشمزه‌اش خواهید شد و بارها و بارها به این شهر تاریخیِ زیبا باز خواهید گشت.

می‌توانید با رزرو هتل‌های یزد بهترین خاطرات سفر خود را در این شهر زیبا رقم بزنید.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده